X-tra — leuke en interessante verhalen uit het Top Shops-netwerk.

Concours d'Elegance Paleis Het Loo Rond Vliegende Modder & Elegance

Door Rosemarijn Atalante Veenenbos



Het inmiddels jaarlijks terugkerende Concours d’Elegance op paleis het Loo is de uitgelezen kans om vele meet en greets te houden met de meest bijzondere en exclusieve automobielen. Binnen een aantal verschillende klassen worden auto’s met bijzondere historie, elegante vormgeving en design en oprecht patina (auto’s die er origineel en gebruikt uitzien) onderverdeelt. Er staan stukken tussen die uiterst exclusief zijn zoals dit keer een Ferrari Daytona prototype waar er maar 1 van is. Deze one-off Ferrari werd ook betitelt als ‘Best of Show’, de prijs waar elke deelnemer op aast. Een mooi voorbeeld uit de ‘Preservation Class’ was de Bugatti T37 met een oprecht en subtiel patina. De ‘Preservation Class’ is de klasse van de originele auto’s met subtiel of overweldigend patina. Wij auto gekken houden van originaliteit, dus een perfect glanzende auto zonder enkel gebruiksspoor is niet meer in de mode, uitzonderingen daar gelaten, met als voorbeeld een luxueuze en elegante Delahaye met Henri Chapron carrosserie. De concours auto’s hebben natuurlijk verschillende leeftijden en daar kunnen ze ook in onderverdeeld worden.

"Wij auto gekken houden van originaliteit, dus een perfect glanzende auto zonder enkel gebruiksspoor is niet meer in de mode..."


Een bijzonder smaakvolle Toyota 2000GT

Als ik zelf in de jury had gezeten had ik zeker een beker uitgereikt aan de eigenaar van die oh zo smaakvolle Toyota 2000GT. Dat klopt, een Toyota, maar een uiterst zeldzame met een vormgeving waar elk deskundig auto designer zijn vingers bij aflikt. Ik heb niet veel tijd gehad om goed rond te kijken en alle deelnemers te bestuderen, maar om nog een goed vooroorlogs stuk te noemen ga ik iets buiten mijn comfortzone, twee Bentleys. Een prachtige 8 liter Sports Saloon met carrosserie van Mulliner uit 1932, en de eerder genoemde Bentley 3 liter uit 1923 die ook aan de Mille Miglia deelnam met Sir Hulsbergen. Normaal gesproken zou ik voor een Franse auto gaan zoals de T37, maar ik houd het graag een beetje avontuurlijk. Waar het auto volk om bekend staat is het verbale gedrag… Er wordt heel wat gepraat tijdens zo’n concours!


'Best of Show': Ferrari Daytona

Naast al die elegantie was er ook nog een bruut en luidruchtig element tijdens het concours, de classic sprint met diverse vooroorlogse automobielen. In het bijzonder noem ik de sprintende 91 jaar oude Amilcar CGS, die bestuurd werd door mij. Het rode draakje ‘Amillion' zoals een vriend hem heeft genoemd, was niet over het hoofd te zien, zeker niet na een hilarische trial in de tuinen van het Loo. Trial rijden is meer wat voor de Britten in hun Bentleys, die sterk zijn als vrachtwagens, maar mijn lichte Parijse sport autootje kan er ook wat van. Waar een nieuwe Jaguar sport wagen komt vast te zitten slipte ik zonder moeite doorheen. Wat een dolle pret en ik denk wel dat Prins Bernard het had kunnen waarderen dat ik de tuin van het paleis heb omgeploegd. Wellicht nog een deel van het publiek dat de dag door moest komen onder de modder vlekken, maar zelf zat ik ook flink onder.


Rosemarijn, door de modder, in haar Amilcar

"...dat is rijden hoe het HEURT."

Al met al een zeer geslaagd concours en voor ieder wel wat wils. De echte liefhebber kijkt zijn ogen uit en de wat meer shop gerichte bezoeker kan lekker op auto jacht gaan, want naast de klassieke automobielen stonden er ook stands met de nieuwste toys van onder andere Jaguar en Maserati, maar daar ga ik ook direct iets aan toeveogen… Wil je echt de blits maken en door de paparazzi achter nagezeten worden, dan moet je toch eigenlijk voor een vintage bolide gaan denkende aan een ‘rich man’s Amilcar’ (andere naam voor een Bugatti) of een ‘poor man’s Bugatti’ (andere naam voor een Amilcar) dat is rijden hoe het HEURT.

Zoals de Bugattisten het zeggen; VIVE LA MARQUE! En om het competitie element een beetje aan te wakkeren, de Amilcaristen doen het zo; Amilcar un jour, Amilcar toujours! En natuurlijk je glas niet vergeten te heffen.


Concours d'Elegance Paleis Het Loo


Concours d'Elegance Paleis Het Loo


Concours d'Elegance Paleis Het Loo


Concours d'Elegance Paleis Het Loo


Rosemarijn, na haar ritje in de Amilcar.