X-tra — leuke en interessante verhalen uit het Top Shops-netwerk.

Tips voor mannen (en merken) Merels en Kerels

Door Arne Maas



Ooit wel eens wakker geworden van een vroeg fluitende vogel? Zou zomaar een merel kunnen zijn. Wij, Nederlanders, vinden de merel de mooist zingende van alle vogels. Maar waarom moet dat zo vroeg? Het zou toch fijner zijn als hij zo mooi zong als achtergrondconcertje tijdens de lunch. Maar dan hoor je hem niet. Wetenschappers zoeken van alles uit, dus ook waarom vogels vroeg zingen. Het antwoord: ze laten daarmee zien dat ze sterk zijn. Na een nacht zonder eten hoeven ze niet meteen op wormenjacht, maar kunnen rustig eerst uit volle borst zingen. Merelvrouwtjes vinden dat geweldig: wat een sterke stoere kerel, die merel!

"Sommige mannen waren mateloos populair omdat ze zo goed kunnen zingen. Maar heel veel mannen kunnen helemaal niet zingen. Wat moeten wij dan?"

Bij mensen werkt het net zo. Sommige mannen waren mateloos populair omdat ze zo goed kunnen zingen (Frank Sinatra, Luciano Pavarotti). Maar heel veel mannen kunnen helemaal niet zingen. Ik kan zelf bijvoorbeeld helemaal geen wijs houden. Wat moet ik dan? Gelukkig hebben wij mannen daar een heel arsenaal aan oplossingen voor gevonden. Ik noem vijf voorbeelden.

1. Een stevig en gespierd lichaam. Te verkrijgen middels fitness of sport. Besteed wel aandacht aan het bijbehorende gezicht, want zo’n atletisch lichaam met slecht geknipt haar of meeëters op de neus is toch weer een afknapper.

2. Een Hele. Coole. Auto. We noemen geen namen, maar je hebt ongetwijfeld een beeld bij een sportautootje of een klassieker.

3. Een artistieke uitstraling. Probeer eens met een gitaar om je nek het telefoonnummer van een leuke onbekende vrouw te krijgen. Gegarandeerd meer succes dan zonder die gitaar.

4. Grote bek. Werkt bij sommige vrouwen erg goed.

5. Eruditie. Heeft alleen kans van slagen bij vrouwen die dit woord begrijpen of willen begrijpen.


James Dean met zijn Porsche 550 Speedster. Een hele. Coole. Auto.

"Je moet je klanten steeds bevestigen dat ze de goede keus hebben gemaakt."

Een man die hier goed over nadenkt, werkt aan zijn eigen merk. De Atleet, De Autoheld, De Artiest, De Afblaffer of de Allesweter. Dat merk moet je consistent uitdragen en steeds weer voeden, zodat je publiek het juiste beeld van je heeft. Goede merken doen dat zelf ook. Of je nu Louis Vuitton, Moët Chandon of Chopard bent, je moet je klanten steeds bevestigen dat ze de goede keus hebben gemaakt. Ook goede merken blijven dus werken aan hun imago.

Waarom doen die merken het zo goed? Omdat ze allemaal op hun eigen manier een succesvol en prettig leven uitstralen. Ik ben succesvol, dus ik koop een Porsche en die Porsche helpt mij om te laten zien dat ik succesvol ben. Ik koop een mooie ketting voor mijn meisje, en iedereen ziet dat ik genereus kan zijn. Dat weten mannen, dat herkennen vrouwen.

Je ziet: kerels hebben duidelijk meer keus dan merels. Die mereltjes moeten het hebben van een beetje zingen ‘s ochtends vroeg. Ha! Voortaan draai ik me tevreden om in mijn bed als ik zo’n sukkeltje hoor.


"Wat een stoere kerel, die merel!"

Arne Maas houdt heel erg van lekker eten, heeft een kettingzaag voor het grovere snoeiwerk en schrijft af en toe een boek, het liefst samen met anderen. Onderwerpen die hem bezighouden zijn social media, het onbewuste en Silicon Valley. Over dergelijke zaken schrijft hij ook boeken of is er mee bezig.